onsdag 6 maj 2015

Idag minns vi hundraåringen Orson Welles och tittar på "Den tredje mannen"

Harry Lime

I STADEN KENOSHA i Wisconsin föddes  den 6 maj för hundra år sedan Orson Welles,  en av filmhistoriens största eller i varje fall mest omtalade eller diskuterade stjärnor både vad gäller regi och skådespeleri. Han hade en enorm förmåga att skapa rubriker om sig.
Framför allt minns vi givetvis Welles för hgans filmer, men jag tror att många ocksp erinrar sig radioteaterversionen av ”Världarnas krig” 1938, där han i en nyhetssändning låtsades rapportera om marsianer och giftgas och konstaterade att folk dog som flugor mitt i New York och med det  skapade en våldsam panik. Det öppnade vägen till Hollywood, där han slog igenom med ”Citizen Kane” (1941), som fortfarande räknas som en av de bästa filmer som någonsin gjorts. Men om jag skall välja hans bästa filmprestation blir mitt val tveklöst hans roll som Harry Lime i Carol Reeds ”Den tredje mannen” (1949). Den är enligt mitt tycke oöverträffad, inte bara för Reed och Welles utan också för alla andra roller i den digra listan: Joseph Cotten, Trevor Howard och Alida Valli.
Orson Welles hör till gruppen regissörer som startade på topp och sedan gradvis visade upp en nedåtgående kurva, inte minst för svårigheterna att hålla sig inom budgetramarna. Det resulterade i några tämligen sevärda filmer från 1940-talet:  Främlingen” (1946), ”Lady från Shanghai” (1947) med dåvarande frun Rita Hayworth och ”Macbeth” (1948). Men sedan sökte han sin lycka utan större framgång i Europa.
Därför rekommenderar jag att ni plockar fram ”Den tredje mannen” från videohyllan eller införskaffar den på annat sätt. Jag garanterar en fantastisk filmupplevelse både den som ser om och för den som aldrig tidigare sett den. – Inte minst för Orson Welles rolltolkning.


Inga kommentarer: