I GÅR PRESENTERADE SKOLVERKET resultatet av den av
Alliansregeringen tillsatta utredningen, som skulle utreda situationen för de
cirka fem procenten synnerligen begåvade elever i den svenska skolan.
Utredningen presenterade ett stödmaterial som avser att både stimulera och
stödja denna elevminoritet, som oftast kommer i kläm då den är understimulerad.
Våra politiker, framför allt till vänster, har ju som bekant
fått för sig att alla i jämlikhetens namn kan inhämta lika mycket kunskaper. Och
det äger ju sin riktighet under förutsättningen att man lägger ribban oerhört
lågt. Även en knappt medelbegåvad svensk, politikerna undantagna, kan
emellertid räkna ut att det inte går att lagstifta fram jämlikhet.
Stödmaterialet kan summeras i tre punkter:
1 Se till att eleverna utmanas intellektuellt och
kunskapsmässigt. Fokusera på lärande snarare än prestation. Ge möjlighet till
meningsfulla diskussioner med jämbördiga som förstår deras resonemang
2 Ge eleven möjligheter att utveckla de kunskaper som är
förutsättningar för att lyckas i högre studier. Det gäller både färdigheter och
studieteknik.
3 Stöd elevens emotionella utveckling. Här är acceptansen
och respekten från lärarna helt avgörande.
Som synes tämligen begripliga och utförbara synpunkter, om
man inte som politikerna, fortfarande till vänster, inbillar sig att kunskap
kommer flygande och att alla kan bli akademiker. Vad det nu sksall vara bra för
om man i stället t ex kan bli en skicklig hantverkare.
Ett stort problem är givetvis att den svenska lärarkåren
idag inte är vad den en gång var, varför en kraftig upprustning av denna är en
förutsättning för att utredningens förslag skall vara genomförda.
Den här helgen samlas sossarna till kongress här i Västerås
och det skulle förvåna mig om man inte kommer att kritisera utredningen, just
med utgångspunkt från jämlikhetsresonemang.
Låt oss se vad helgen för med sig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar