fredag 4 maj 2007

Två medeltida kvinnoporträtt på film


Två kraftfulla medeltida kvinnor är filmaktuella – Hildegard av Bingen och ”påvinnan” Johanna.
Den tyske regissören Margarete von Trotta har givit sig i kast med en fängslande gestalt, visionären, poeten, kompositören författaren, naturvetaren och teologen abedissan Hildegard av Bingen (1098-1179), vars religiositet var livsbejanakde och ljus och hennes före detta make Volker Schlöndorff har riktat sitt intresse mot påven Johanna.
Hildegard föddes år 1098 i Böckelheim i Tyskland och framlevde sin barndom hos sin faster, eremiten den Heliga Jutta. Så småningom grundade fastern ett kloster och till detta anslöt sig Hildegard och blev år 1136 dess priorinna. Senare flyttade hon till Rupertsburg nära Bingen samt grundade ytterligare ett kloster i Eibengen. Som abbedissa arbetade hon aktivt för att förbättra sina medsystrars villkor - bl.a. tvingade hon igenom att de tillgångar kvinnorna haft med sig in i klosterlivet skulle tillfalla deras eget kloster istället för närmaste munkkloster (vilket annars var regel), och hon lät nunnorna bära vackra kläder ”för att glädja sin brudgum” (Kristus).
Hildegard hade tidigt uppenbarelser, men det var först sent i medelåldern hon berättade om dem och sedan på order av ärkebiskopen skrev ned dem.
Hildegard var en flitig författare i olika ämnen, men för eftervärlden har hon främst blivit ihågkommen för sina musikaliska kompositioner, som ofta och med glädje avnjuts även idag.
Hildegard dog i Bingen 1179, men vem som kommer att gestalta henne är ännu inte bestämt, men en kvalificerad gissning skulle kunna vara Katja Riemann, som von Trotta arbetat tillsammans med tidigare.
Berättelsen om "påvinnan Johanna" dyker första gången upp vid mitten av 1200-talet hos Jean de Mailly och senare hos Étienne de Bourbon, som båda placerar henne till omkring 1100. Men vi känner henne främst genom Martin av Troppaus kända världskrönika. Han placerar henne mellan Leo IV och Benedictus III. Enligt krönikan kom hon från Mainz eller England, hade studerat i Aten och väckt uppseende i Rom inte bara för att hon gick klädd i manskläder utan fastmer för sin lärdom. Under en procession i Rom tvingades hon avslöja sitt kön genom att föda ett barn på gatan. Vissa påstår att hon isamband med detta dog av blygsel, medan andra menar att hon stenades till döds. Berättelsen går förmodligen tillbaka på en romerska folksaga.
Enligt uppgift skall Franka Potente spela Johanna.
Vi följer med intresse Margarethe von Trottas och Volker Schlöndorffs arbete med dessa färgstarka och tveklöst intressanta kvinnor.

Inga kommentarer: