måndag 21 maj 2007

John Wayne – ensamhetens monument


Tillsammans med Howard Hawks gjorde John Wayne fem filmer och här skapades bilden av honom. I "Red River" tar John Wayne hand om den föräldralöse Matthew (Montgomery Clift.

DET ÄR TYDLIGT att många av vår ungdoms idoler var födda 1907. Nyss var det aktuellt att konstatera att det var hundra år sedan att Katharine Hepburn föddes, den 26 maj är det precis hundra år sedan sedermera skådespelaren och revolverhjälten John Wayne gjorde sitt inträde i världen. Under sin aktiva tid hann han sedan med inte mindre än 142 roller, mestadels huvudroller.
Med cowboyhatt, stövlar och med gevär i handen, det är så många oftast minns John Wayne. Som ingen annan förkroppsligade han den amerikanska frihetsdrömmen, men också ensamvargen som ställdes mot många av de problem som följde med uppbyggnaden och utvidgningen av den amerikanska staten.
Nu på lördag är det exakt 100 år sedan denne vår ungdoms biohjälte föddes. Att han oftast framstod som synnerligen reaktionär tänkte vi inte på då.
Själv minns jag honom bästa när han förkroppsligade det kluvna amerikanska manlighetsidealet på ett både övertygande och överväldigande sätt, t ex i ”Red River”, ”The Searchers” och ”Mannen som sköt Liberty Valance”. I hans person fanns fascinationen över våldet, men också ambivalensen gentemot kvinnor och den bitterljuva lusten.
Som jag ser det var framför allt i ”Red River” som Howard Hawks skapade den John Wayne vi lärde kännna så väl: den både osnutne och charmante, men också den kokette kvinnokarlen. Med åren utvecklades han till en lite trött, misstänksam medelålders man som förlorat hus och hem.
Men vi minns honom också som den fantastiske komediskådespelaren, inte minst i John Fords ”Hans vilda fru”, där han spelade ut hela sitt register mot Maureen O’Hara. Den komedin som spelades in på Irland står sig fortfarande mycket.
Den här veckan plockar vi alltså fram John Wayne-filmerna ur hyllan och ser om dem – många av dem är filmiska pärlor.

Inga kommentarer: