söndag 31 januari 2010

Roy Andersson kritisk öppningstalare i Göteborg



ROY ANDERSSON var i år inbjuden som invigningstalare, när filmfestivalen i Göteborg öppnade i fredags kväll, och en bättre start kunde den väl inte ha fått. Roy Andersson skrädde nämligen inte orden och det fick chefen för kolossens på Gärdet i Stockholm (läs Svensks Filminstitutet) chef Cissi Elwin Frenkel att direkt gå i taket.
Roy Andersson dristade sig nämligen att kritisera dagens bidragsregler till den svenska filmen. Hans missnöje riktade sig framför allt mot att Filminstitutets bidrag i stor utsträckning går till synnerligen publika filmer, som är kommersiellt lönsamma och klarar sig bra utan bidrag. De nya stödreglerna innebär att filmer som Vi hade i alla fall tur med vädret – igen och Göta Kanal 3 får pengar, och han höll inte för otroligt att en ny golffilm med Tiger Woods eller åtminstone hans fru Elin skulle överösas med pengar.
Kanske vi till och med kan få en ny Åsa Nisse-film så småningom. ”Åsa-Nisses upphovsman var en fanatisk nazist och antisemit och deltog i tyska Waffen-SS under andra världskriget”. Det hade han möjlighet att vittna om, konstaterade Roy Andersson, men i stället skrev och regisserade han ”komedier” om stereotypa smålänningar och förteg sanningen, precis på samma sätt som nöjesindustrin idag gör genom att rikta folks uppmärksamhet på oväsentligheter i stället för på väsentligheter.
Att Roy Andersson har rätt i sin kritik kan Filminstitutet inte acceptera, utan dess chef talar i stället om att vi upplevt ett par spännande och framgångsrika filmår, hur framgångsrika är svårt att ännu bedöma, och hon menar att han hakat upp sig på marknadsstödet, men hans kritik riktades inte mot det utan framför allt mot att den kommersiella filmen får för mycket och den konstnärliga satts i strykklass.
Representerar man som Cissi Elwin Frenkel Svenska Filminstitutet hör det givetvis till bilden att försvara institutets verksamhet och gärna blunda för att Roy Anderssons kritik träffar i solar plexus.

Inga kommentarer: