torsdag 7 januari 2010

Mångfaldigt prisbelönad TV-serie



I KVÄLL ÄR DET DAGS att inta TV-soffan strax efter klockan 22, för ni skall väl följa säsong 3 av den mångfaldigt prisbelönade serien om New Yorks reklamvärld, som är fylld av ambitiösa och hänsynslösa män och kvinnor som gör allt för konsten att sälja.
Serien är skapad av Emmybelönade producenten och manusförfattaren Matthew Weiner som tidigare jobbat med den kritikerrosade succéserien The Sopranos. I huvudrollerna ser vi bland andra Jon Hamm (Golden Globe-belönad för sin roll), Elisabeth Moss (Vita huset), John Slattery (Desperate Housewives), Christina Hendricks (Kevin Hill), Vincent Kartheiser (Angel), m.fl.

En gyllene tidsålder
I USA 1960 var reklambyråerna en mäktig influens över massorna. Personlig och yrkesmässig manipulation definierade arbetsplatsen och avslutade affärerna. I den här världen skapade Sterling Cooper Advertising Agency reklamkampanjer, från cigaretter till politiker, bättre än någon annan. Det var en gyllene tidsålder. Kvinnorna hade precis bara börjat frigöra sig. Lugnande mediciner och preventivmedel var på frammarsch. Och god etik, rökfria miljöer, sexuella trakasserier och etnisk mångfald hörde till framtiden.
Serien tar en nära titt på den innovativa, men samtidigt hänsynslösa, reklambranschen med sina yrkesmänniskor som dagligen formade det amerikanska folkets hopp och drömmar under den här gyllene tidsepoken.
I centrum för handlingen hittar vi Don Draper (Jon Hamm) och hans arbetskollegor på reklambyrån. Draper är det största namnet i reklamvärlden och en lika stor kvinnorkarl. Samtidigt som han går från styrelserum till sovrum kämpar Draper för att hålla sig kvar på toppen över de unga nya cheferna som är ute efter att ta hans plats. Serien visar även upp mäns och kvinnors olika roller under den här tiden samtidigt som den utforskar verkligheten bakom 1960-talets förklädda traditionella familjevärderingar.
Säsong 1 och 2 finns på DVD, vilket givetvis är att föredra så att man slipper vänta en hel vecka på nästa avsnitt. De båda säsongerna innebar för min del att jag glömde bort vad julens budskap egentligen är. New Yorks reklamvärld fick åtminstone mig att nästan glömma att doppa i grytan, och det vill inte säga lite.

Inga kommentarer: