tisdag 23 oktober 2007

Francis Ford Coppolas återkomst


Efter ett tioårigt uppehåll är Francis Ford Coppola tillbaka med en ny film

FRANCIS FORD COPPOLA har inte gjort film på tio år, men nu är han tillbaka med en film – Youth Without Youth med Alexandra Maria Lara, Tim Roth och Bruno Ganz - som har världspremiär på filmfestivalen i Rom.
Det verkar som om Coppola har tänkt på det gamla talesättet om att anfall är bästa försvar, när han nu 67 år gammal påstås ha baktalat sina gamla vänner som lämnat honom, Al Pacino, Robert De Niro och Jack Nicholson, för girighet ifråga om pengar. Det är inte sant säger han själv och frågar vad De Niro och Pacino skulle ha varit utan honom. Men att han har kamplusten kvar visar han tydligt i sitt nya ambitiösa verk Youth Without Youth. Det är hans första film på tio år, senast gjorde han en filmversion av John Grishams juridiska thriller The Rainmaker.
Den nya filmen är uppenbarligen en mycket personlig film efter en novell av den rumänske religionvetenskapsmannen Mircea Eliade, som i mars i år skulle ha fyllt hundra år. Coppola använder en 70-årig språkprofessors fantastiska historia, som berättar om hur han träffades under Blitzen och inte bara blev vårt bränd utan också betydligt yngre för att ställa tids- och medvetandeteorierna och existentiella frågor mot varandra.



Professor Dominic Matei (Tim Roth) utvecklar efter sin skada utomordentliga andliga färdigheter, han talar en mängd språk och läser böcker förbluffande snabbt. Hans nyvunna talanger upptäcks av nazisterna och han måste fly till Schweiz, där han träffar Veronica (Alexandra Maria Lara), en ung kvinna som är till förväxling lik hans döda ungdomskärlek Laura. Också Veronica är ett olycksoffer, som oförklarligt plötsligt talar sanskrit, senare också gammalegyptiska och andra gamla språk. Ju mer hon går tillbaka i tiden, desto mer åldras hon kroppsligt.
Coppola presenterar en salig blandning i sin film. Han blandar filosofiska frågor med en kolportagemässig handling, där Matei går till rätta med sin dubbelgångare och nazihororna har strumpeband med hakkors. Vad är verklighet och vad är dröm? Coppola löser upp verklighetsytan.
I Youth Without Youth har Coppola inte bara svarat för regin utan också själv skrivit manuset och själv finansierat projektet.

Inga kommentarer: