torsdag 22 november 2007

En språklig särling omläst



DET FINNS ETT ANTAL SÄRLINGAR i den svenska prosan, och en av dem är utan tvekan Thorsten Jonsson. Förmodligen är han idag tämligen bortglömd utanför specialistkretsarna, och därför känns det extra välkommet att två av hans böcker nu finns tillgängliga, romanen ”Konvoj” och novellsamlingen ”Amerikaberättelser”, båda på förlaget Modernista.
Thorsten Jonsson blev inte gammal, han var född 1910 i Hörnsjö i Nordmaling och dog redan 1950. Fadern förestod EFS-bokhandeln i Umeå, varför Thorsten Jonsson kom att växa upp där. Efter en fil. kand.-examen 1932 fick han jobb på Umebladet, men redan 1935 flyttade han till Stockholm och arbetade på de båda tidskrifterna Tiden och Frihet. Under några år omkring 1940 var han redaktör för Bonniers konversationslexikon och även för Det Bästa. Mellan år 1943 och 1946 var han Dagens Nyheters New York-korrespondent och de sista åren före sin död var han knuten till kulturredaktionen, de två sista åren som dess chef.
Med natur- och kärleksdikter i samlingen ”Utflykt” debuterade Jonsson 1933 och han fortsatte sin litterära verksamhet med att översätta John Steinbeck och Ernest Hemingway till svenska, vilket kom att spela en avgörande roll för hans egna författarskap i fortsättningen, inte minst påverkades han av Hemingways hårdkokta stil. Överhuvudtaget var Thorsten Jonsson oerhört påverkad av amerikanska författare, utöver de nämnda bland annat också William Faulkner. På 1940-talet och efter hans död 1951 kom två essäböcker som i högsta grad pekar på detta: ”6 amerikaner” och ”Synpunkter”.
Thorsten Jonsson var framför allt en novellens mästare med samlingar som ”Dimman från havet” och ”Som det brukar vara” i främsta rummet, men hans mest kända verk är förmodligen romanen ”Konvoj”, som just kommit ut i en ny utgåva, och som berättar om en grupp människor ombord på S/S Barama med destination USA eller Kanada, passagerarna får sväva i ovisshet om destinationsorten, under andra världskriget. Här visar Jonsson tydligt att han inte bara är en språkets mästare utan också en högklassig människoskildrare.
Samtidigt har förlaget Modernista också givit ut Jonssons ”Berättelser från Amerika”, där vi återfinner ”Dimman från havet” och novellerna ”Anteckningar från Manhattan” och ”Samtalsvis”, som ingick i samlingen ”Sidor av Amerika” (1946), som alla visar att Jonsson hade en nästan profetisk syn på det amerikanska samhället och man kan knappast beskylla dem för att vara nattståndna.
Modernista har nu visat vägen, och förhoppningsvis får vi så småningom tillgång till mer av Thorsten Jonssons intressanta författarskap.

Inga kommentarer: