tisdag 27 maj 2008

Sydney Pollack är död



DET BÖRJAR BLI ALLT GLESARE bland de stora regissörerna – det är tanke som slår en när man nås av budet att Sydney Pollack avlidit 73 år gammal.
Tidigt skaffade han sig skådespelarutbildning och agerade både på scenen och i TV, både som skådespelare och regissör. Sin första långfilm gjorde han i mitten på 1960-talet, och han imponerade genast både på kritiker och publik. Stor framgång hade han redan 1969 med När man skjuter hästar, som många förmodligen erinrar sig.
Under sin aktiva tid regisserade Sydney Pollack 21 långfilmer och gjorde en rad TV-shower, men han agerade dessutom i ett 30-tal filmer och producerade över 40.
Utan att trötta med en massa uppräkningar vill jag ändå nämna några av hans filmer, som gjort stort intryck på mig: Tre dagar för Condor (1975), Tootsie (1982), Out of Africa (1985), Firman (1993), Sabrina (1995)och Eyes Wide Shut (1999). Jag kanske också skall tillägga att han producerade och spelade mot George Clooney i Michael Clayton. Det är en film som inte går åt för hackor!
Det är mina favoriter, men jag har full förståelse för om andra föredrar andra av hans filmer. Som tur är har jag åtskilliga av hans filmer på video, så att jag när som helst kan njuta av hans eminenta känsla för filmen som medium.

Inga kommentarer: