fredag 2 januari 2015

Kommunismen lever och frodas i vissa hjärnor



DET ÄR FÖRVÅNANSVÄRT att ränderna aldrig går ur t ex Sven Wollter och Jan Myrdal, även om det varit ovanligt tyst om den senare efter flytten till västkusten.
I programmet ”Min sanning” i public service-televisionen försvarade Wollter häromdagen med glöd en av världens största massmördare, Josef Stalin
– Kom inte och släng Stalin i fejset på mig! Jag har läst mycket av Stalins tidigare skrifter och tycker det är mycket i det som är bra, säger Sven Wollter bland annat i programmet.
Skådespelaren är medlem i Kommunistiska partiet och det var när han fick frågor om detta som han uttalade sig om Sovjetunionens tidigare diktator Josef Stalin, vilket gett upphov till starka reaktioner.
Enligt Dagens nyheter fördömde Wollter Stalins paranoida period i programmet, men han har tydligen aldrig insett att han som ledare ständigt var paranoid.
– Kommunismen har inte förstört någonting, säger han i avsnittet. Mycket skall man som bekant höra innan öronen faller av. Alla miljoner som försvunnit i krig och GULAG kan man antagligen bortse från enligt den enögde Wollter.
– Jag försvarar inte offrandet av människoliv, påpekade han visserligen, men hur kan överhuvudtaget nämna namnet Josef Stalin och bortse från mördandet? Jag försvarar den kommunistiska ideologin, svarar Sven Wollter. Det gjorde Lars Ohly också men det fick han på skallen för, och det bör givetvis även Sven Wollter ha.

Att Sven Wollter i SVT på bästa sändningstid försvarar diktatorn Josef Stalin är så cyniskt att orden tryter, och många ställer frågan om det egentligen är någon skillnad mellan Josef Stalin och Adolf Hitler. Det är det givetvis inte. Det tyska döandet under andra världskriget är oerhört omänskligt och grymt, men i vissa avseenden en västanfläkt jämfört med det ryska under Stalin. Men att försvara Stalin tycks många anse rumsrent – jag gör det inte..

Inga kommentarer: