torsdag 13 november 2014

Ständigt denna Vessla – förlåt, denne Zlatan

INTE ÄR DET VÄL BARA JAG, som trots ett enormt fotbollsintresse, har tröttnat på alla skriverier om den zlatanska hälen. Få människor idag känner förmodligen till Akilles' häl, medan Zlatans går i repris dagligen i våra s k sociala medier. Alla skall vi vara intresserade av hans onda häl. Och yttrar han sig själv betraktas det kungsord som han droppar över oss.

"Dagen efter galan kände jag lite (dvs i hälen) men det kan ha varit finskorna (givetvis inte damerna på andra sidan Östersjön) som jag hade på mig i tre timmar." Stackars Zlatan, som ibland anser sig behöva ha annat än fotbollskor på fötterna. Tänk er nu in i situationen att han inte skulle kunna spela på lördag, då är det galans fel! Den gala som han så översittaraktigt  uttalat sig om: "Jag förstår inte vad man vill få ut av galan. Ska alla på galan få varsitt pris för att vara nöjda?" Att den duktiga för att inte säga fantastiska Therese Sjögran fick stå tillbaka på galan får väl anses helt naturligt i dagens samhälle, där det bara talas om feminism men inget görs. Vad hade hänt om svenska folket inte hade fått se och höra Zlatan. Jag förmodar att inbördeskriget hade stått för dörren!

Zlatans yttrande ovan visar väl hur lite han har förstått av vad han deltagit i. Han utgår tydligen från att galan är till för de aktiva. Skulle det vara så, finns det ju ingen anledning att använda bra sändningstid i TV, även om det råkar vara TV4. Zlatan får givetvis tycka vad han vill – han vill ju dö i Sverige har han sagt i Volvos stupida reklam – men nog finns det annat att fylla sportsidorna med, åtminstone ibland.

Inga kommentarer: