torsdag 6 juni 2013

Dagen då Europa definitivt räddades ur nazismens klor

ÄVEN OM VI FIRAR SVERIGES NATIONALDAG IDAG den 6 juni, finns det som jag ser det betydligt större anledning att tänka tillbaka på D-day, dvs den 6 juni 1944 då västallierade trupper genomförde sin heroiska landstigning på de sandiga, regniga av tyskt artilleri bevakade stränderna i Normandie. Den dagen min hustru och jag besökte framför allt stranden Omaha beach öste regnet ner och vinden hade nära nog stormstyrka. Det var med andra ord inte svårt att få en föraning om vad de allierade trupperna mötte.

Vad som hände efter den 6 juni 1944 vet väl åtminstone de svenskar som hann gå i gymnasiet före marodören Perssons tid. Samtidigt vet de väl också att vi bl a idag firar att Gustav Eriksson Vasa valdes till svensk kung i Strängnäs samma datum 1523 - om det nu skall vara något att fira att det man lade ytterligare en grundsten till odemokratiska Sverige.

Och hur skall det bli på lördag? Jag behöver väl inte fylla ut frågan?

Om ni inte redan känner till det vill jag verkligen rekommendera ett medlemskap i REPUBLIKANSKA FÖRENINGEN - för ni vill väl som jag leva i en demokrati utan allt kungligt stjärtslickande. Om Svensk Damtidning skulle tvingas lägga ner kan det ju knappast vara någon riksolycka

Sänd alltså en tanke till de västallierade som i högsta bidrog till det Europa vi idag. Se även mitt inlägg om den tyska miniserie som just nu rullas i Sveriges Television

Inga kommentarer: