torsdag 31 mars 2016

Intressant läsning i VLT idag: Flyg-vd överdrev sina meriter


Den "välutbildade" Anders Gärdström

DET ÄR INTE BARA i huvudstaden det rör på sig. Även i landsorten, den här gången i Västerås, händer det anmärkningsvärda saker. Eller vad sägs om dagens lilla "solskenshistoria" i Västmanlands läns tidning (VLT) om den tillförordnade VDn vid den i övrigt mycket omdebatterade flygplatsen i Västerås. 

Utbildad till såväl ingenjör som ekonom vid KTH. Suttit med i ABB:s koncernledning i Zürich och har cirka 1 000 flygtimmar i ryggen. VLT har tagit del av ett CV författat av tillförordnade vd-n vid Västerås flygplats, Anders Gärdström. Uppgifter han i dag backar rejält från.

-       Jag satt aldrig med i ABB:s koncernledning. Däremot fanns jag med i ledningen för affärsområdet contracting, säger Gärdström.

VLT har granskat den meritförteckning som Anders Gärdström upprättade 2013 när han skulle bli ordförande i Västerås flygmuseum. Han inleder där med orden:
-        
-       ”Jag kan bäst beskriva mig som en 47-årig, flygtokig entreprenör som utbildade mig till såväl ingenjör som ekonom på KTH”.

När VLT kontrollerar uppgiften hos registratorn på Kungliga tekniska högskolan, kan hon inte hitta vare sig Anders Gärdströms personnummer bland de historiska eleverna eller har hans namn.

- Jag har nog uttryckt mig illa. Jag har en gymnasieutbildning i botten. Jag har alltså ingen akademisk utbildning alls, klargör Anders Gärdström, och tillägger att han under 1990-talet jobbade nära KTH och emellanåt anlitades som föredragshållare.

-        
-       I det mejl där han sammanfattade sina meriter redogör också Anders Gärdström för sitt stora flygintresse. ”Jag fortsatte min utbildning med mörker, I-utbildning och tvåmotor. I mitt fall på Seneca och Beechcraft. Sedan kom karriär och familj som punktade mitt operativa flygande vid strax under 1 000 timmar”.

En kontroll vid Transportstyrelsen visar att Anders Gärdström, sedan 1989, redovisat cirka 50 flygtimmar.
-        
-       - Jag har väl räknat in flygfärder i högerstolen samt simulatorflygning, kommenterar Gärdström.

 Anders Gärdströms förordnade som vd för flygplatsbolaget löper ut den sista juni i år. Rekryteringen av en ny vd har inletts och ansökningstiden går ut den 7 april.

-        
-       I en tidigare VLT-artikel blev Anders Gärdström mer eller mindre uppmanad av flygplatsstyrelsens socialdemokratiska ordförande, Lena Söderberg, att söka:

- Jag har haft fullt upp med påskledighet och 50-årsfirande så jag har ännu inte tagit ställning, säger Anders Gärdström.

Han tillägger att han först måste ta del av annonsen för att se vilken profil flygplatsbolaget vill ha på sin vd. Ingen blir säkert förvånad om systrarna och bröderna i partiet så småningom utser denne "välkvalificerade" herre!




Inga kommentarer: