lördag 26 mars 2016


Kjell Albin Abrahamson

Kjell Albin Abrahamsons lysande skildring av kommunismens vardag i boken Låt mig få städa klart!: om kommunister, kryptokommunister och antikommunister (Hjalmar Högbergs Bokförlag) spolierade härförleden min nattsömn, men jag klagar inte då jag fick valuta för varje vaken minut. Se det alltså som något positivt och uppskattande.

Nu är det väl alltid så, att man känner sig styrkt i sina åsikter när man får dem besannade på detta utomordentliga, lättlästa, roande och för föremålen naturligtvis förargande sätt.

Liksom Abrahamson har jag alltid under min livslånga gymnasielärartid hävdat den stora diskrepansen mellan den svenska journalistkåren och våra dagstidningars påstådda politiska färg och public relations s k objektivitet. Den åsikten får jag ytterliga stärkt av Abrahamsons bok.

Jag skall inte trötta ut dig ytterligare eventuelle läsare – det räcker med att säga: tag och läs! Och gör det grundligt för det är boken värd. Den borde få en och annan enögd att spärra upp båda korpgluggarna och kanske till och med börja tänka självständigt. 

Tack Kjell Albin för din utmärkta genomgång av den svenska vänsterns krumbukter!

Inga kommentarer: