torsdag 19 februari 2015

Ytterligare en socialdemokratisk pressröst har tystnat



EN MARSDAD i början på 1960-talet, en av de första dagarna då det droppade från taken, vandrade jag upp på Dagbladets redaktion, som då låg på Köpmangatan 1 och knackade på chefredaktör Ewert Söderbergs dörr och ställde den raka frågan om han behövde någon som recenserade skönlitteratur. Ewert tittade på mig en stund, så svängde han runt och tog Olle Holmbergs senaste del i den stora biografin över den svenske skalden Carl Gustaf af Leopold (hur många svensklärare känner till honom, mycket mindre talar med sina elever om honom?). ”Prova på den här”, sa Ewert utan några längre preludier och räckte över den digra luntan.

Jag tackade, skyndade hem och sträckläste. Dagen efter skrev jag min första recension, som direkt antogs, och därmed inleddes ett samarbete som kom att vara drygt ett par decennier. Bokrecenserandet utökades så småningom även till att omfatta film, och när det knep till teater och referat från författarbesök. Under ett antal år hade jag en hel filmsida på fredagar, vill jag minnas.

Nu sitter jag här i Västerås och läser med bestörtning att Dagbladet går i graven. Det känns trist, eftersom Dagbladet var en betydligt mer alert tidning än den åtminstone ifråga om prenumeranter betydligt större. En nyhet i Dagbladet ena dagen blev nästan med tomtens punktlighet en ”nyhet” i  Sundsvalls Tidning.

Under mina femtio år i Sundsvall kunde jag aldrig sluta förvånas över Dagbladet lilla prenumerantstock. Under minst 90 % av tiden hade vi socialdemokratiskt styre i kommunen. Det borde väl ha kunnat göra Dagbladet till Sundsvalls ledande tidning. Men icke så!

SOCIALDEMOKRATERNA SKÄMS TYDLIGEN FÖR ATT LÄSA SIN EGEN PRESS, ja, då går det som det går. Det har vi sett tidigare på andra orter och det understryks ytterligare i och med Dagbladet nedläggning.


Frid över dess minne! Nu får sundsvallsborna hålla till godo med ST- Jag avundas dem inte!

Inga kommentarer: