tisdag 28 oktober 2014

Genomfördes inte dureformen för ett antal decennier sedan?

JAG LÄSER NU PÅ MORGONEN en stockkonservativ insändare i Dagens Nyheter, som ondgör sig över att Carl Philip Bernadotte duades av David Hellenius, när han uppträdde i "Hellenius hörna". "Jag kunde verkligen aldrig tro att det skulle gå så långt med duandet att vissa skulle få för sig att dua kungligheter. Det är helt obegripligt hur man kan sjunka så djupt i respektlöshet."

Vilket samhälle lever insändarskribenten - jag vägrar att hänga ut en stackare med huvudet under armen - i? Han har tydligen inte fattat att s k kungligheter hör ett passerat samhälle till. Varför skulle Hellenius kalla Carl Philip för "Prinsen", när alla i jämlikhetens namn numera duar varandra. Än mindre använda det antikverade uttrycket "Ers kungliga höghet".

Jag inbillade mig att vi lever på 2000-talet! Vissa har visst stannat i en tid då vi skulle stå med mössan i hand och buga och inte våga se den s k överheten i ögonen. De är verkligen att beklaga.

VI BÖR INFÖRA REPUBLIK SÅ SNART SOM MÖJLIGT! Innan den införs har vi varken demokrati eller jämlikhet.

Inga kommentarer: