måndag 16 november 2009

Musiktidskrift för kräsna


Rickard Söderberg

JAG MINNS INTE om jag tidigare skrivit om Sveriges enda riktiga musiktidskrift, OPUS, en tidskrift som verkligen tar musiken, främst den seriösa, på allvar. Ni som tröttna på allt skval i de flesta radiokanaler får nöja er med några timmar varje dag i P2 och dessutom läsa om musik i nämnda OPUS.
Tidskriften har hittills kommit ut 25 gånger och har ständigt varit lika läsvärd och lärorik. Jag skall inte sticka under stol med att jag visste oerhört lite om Rickard Söderberg, och det är jag kanske inte ensam om, men efter att ha läst en initierad intervju med honom i nummer 25 vet jag vad han står för. Dessutom medföljde en CD med tidskriften, så nu vet vi läsare också hur han kan låta när han är som bäst.
Låt mig ta upp ett problem oskså. Egentligen borde det faktum att enbart storstäderna kan lyssna på ”klassisk” musik hela dygnet vara ett fall för diskrimineringsombudsmannen, medan vi övriga i landet – och vi är ju majoriteten – tvingas byta musiken mot program på alla upptänkliga invandrarspråk. Dessutom skall UR ha plats i ”vår” kanal. Är det inte på tiden att skapa en egen kanal för allt detta, så vi kan få behålla vår kanal?

Inga kommentarer: