fredag 23 mars 2007

Sommer vorm Balkon


Manusförfattaren Wolfgang Kohlhaases signatur är skriven över Andreas Dresens Sommer vorm Balkon (Sommar på balkongen). För bästa manuskript har Wolfgang Kohlhaase fått pris i San Sebastian och han fortsätter att skriva filmhistoria som den bäste krönikören som funnits från det gamla Östberlin. Man tänker omedelbart på två DEFA-klassiker som han skrivit, Gerhard Kleins Berlin-Ecke Schönhauser (1957) och Konrad Wolfs Solo Sunny (1980), den sistnämnda lika mycket en Kohlhaase-film, eftersom Wolf erbjöd honom credit som medregissör. I båda filmerna, liksom i Sommer vorm Balkon, dyker en tagning av Schönhauser Allee i det här hörnet i Berlin-Prenzlauer Berg upp som en form av gatumarkering, en guide till en Berlin-författares cineastiska odyssée.
Gerhard Klein (1920-1970) var den förste att konstatera Wolfgang Kohlhaases skarpa öra för vardagsdialoger, för samtal som de hörs på gatorna med alla skiftningar av specifika stadsdialekter. De gjorde fem filmer tillsammans. Gerhard Kleins populära Berlintrilogi – Eine Berliner Romanze (1956), Berlin-Ecke Schönhauser (1957) och Berlin um die Ecke (1965) – tog pulsen på unga berlinares längtan efter en bättre framtid så precist så att den sistnämnda lades på hyllan i tjugofem år av myndigheterna i DDR och inte utsläppt förrän efter die Wende (vändpunkten) 1990. Kort efter att Berlin um die Ecke lagts på hyllan tog Konrad Wolf (1925-1982) kontakt med Wolfgang Kohlhaase för att sam-arbeta med honom på hans personliga krigsbiografi Ich war 19 (1967), senare följd av Mama, ich lebe (1976). Båda filmerna är anmärkningsvärda för nog-grann utmejslade, ge och ta-dialoger ur levande livet lika mycket från Klein som Kohlhaase. Nästa gång gjorde de en Berlin-historia: Solo Sunny, berättelsen om en ung arbetarflicka som vill blik sångerska och längtar efter en plats i rampljuset. Med andra ord är Solo Sunny Wolf-Kohlhaases Schönhauser-film, en återkoppling tyill Klein-Kohlhaases dagar.
Nu kommer Andreas Dresens Sommer vorm Balkon, som tilldrar sig på Helholtzplatz i Prenzlauer Berg precis om hörnet från Schönhauser. Katrin (Inka Friedrich) och Nike (Nadja Uhl) i samma gamla hus, Katrin på bottenvåningen med sin son Max (Vincent Redetzki, rörande övertygande) som går i skolan, och Nike på femte våningen med en balkong – där de ofta tillbringar sommarkvällarna och pratar om livet och drömmar tills solen går upp. Katrin, som målar som hobby, söker fortfarande efter ett jobb som passar hennes dekorativa talang. Nike, som arbetar med dagsjukvård och ser efter gamla, senila och sängliggande, längtar (liksom Katrin) efter manligt sällskap. När truckföraren Ronald (Andreas Schmidt) dyker upp, känner hon inga kval för att stjäla hans gunst från barflickanTina (Stephanie Schönfeld, i en tilldragande karaktärsstudie). Andreas Dresens Sommer vorm Balkon är en tragikomedi med en finslipad dialog som utnyttjar pauserna, och det är den nya säsongens stora kassasuccé. Och detta tack vare Dresens handlag med skådespelarna och de ickeprofessionella, Andreas Höfers burna handkamera, Pascal Come-lades sprittande musikbeledsagning – och naturligtvis den skicklige manuskripttalangen, Berlin-krönikören Wolfgang Kohlhaase.

Ron Holloway
Översättning: OrdProduktion

Inga kommentarer: